top of page

FÖRETAGSFILM

Varför ska man göra en företagsfilm?

 

För att få ditt företag att stå ut från mängden bland konkurrenter och för att sätta din personliga prägel på ditt bolags varumärke, är det viktigt att skapa ett trovärdigt narrativ som attraherar och stämmer bra överens med kundgruppen.

Man kan välja mellan att skapa antingen en konceptuell reklamfilm där syftet mer är att ge en känsla och skapa någon slags relation till dina kunder. En bra reklamfilm sätter ditt varumärke på kartan och kunden känner igen ditt bildmanér i till exempel sociala medier.

När ett företag vill förklara sin affärsidé, berätta om sina tjänster och hur de skiljer sig mot sina konkurrenter, är det bra att göra en företagsfilm. En företagsfilm skiljer sig mot en traditionell reklamfilm i att den oftast utåt sett har ett tydligare syfte och kanske också någon form av call to action. Företaget i fråga vill berätta om något eller kanske utbilda sina användare. Företaget kanske vill positionera dig geografiskt och berätta att du sitter i Stockholm, eller att du vänder dig till en specifik målgrupp.

 

Generellt är en företagsfilm längre och kan vanligtvis variera mellan att vara 2-6 minuter lång. En produktion av en företagsfilm är kan göras väldigt omfattande men är till sin natur en något enklare produktion än de klassiska reklamfilmsproduktionerna. En företagsfilm är perfekt som ett komplement till en reklamfilm eller som fristående film om ditt främsta syfte inte är att bygga varumärke utan att förmedla information om dina tjänster och varför just du är den bästa leverantören av dessa.
 

bottom of page