top of page

REKLAMFILM

Varför gör man en reklamfilm?

​

En reklamfilm kan ett företag välja att göra som en del av sin marknadsföringsplan för att nå ut till sin kundgrupp, bygga varumärke och ta marknadsandelar bland konkurrenter.  Som företag kanske man vill förklara sin affärsidé mer eller mindre ingående, bara ge kunden en känsla eller skapa en varumärkesidentitet som målgruppen kunden vill nå, attraheras av.
Det finns alltså många olika syften till att skapa en reklamfilm men alla har ett och samma slutmål, att bygga varumärke och skapa kundkontakt för att slutligen sälja sin produkt eller tjänst.

​

Olika typer av reklamfilm

 

Det finns olika typer av reklamfilm man kan göra för olika ändamål. Vissa produktionsbolag specialiserar sig på att göra premium-reklamfilmer i mer traditionell mening där teamet är stort, förarbetet kostsamt och slutprodukten ofta syns på tv eller i stora kampanjer. Sen finns det corporate-filmer eller företagsfilmer som syftar till att förklara en affärsidé, en produkt eller en tjänst som företaget erbjuder.

​

Vill man producera något lite enklare än en tidskrävande och varumärkesbyggande reklamfilm som ett produktionsbolag behöver ta fram, kan man göra så kallade "explainers" antingen i animerad form eller där till exempel en produkt packas upp och recenseras i exempelvis en studio.
Slutligen så finns även kategorin content. Denna typ av innehåll är oftast enklare till sin natur i from av förarbete och postproduktion och har ofta lägre budget.

Men det betyder inte att en contentkampanj har lägre effektivitet eller räckvidd. Tvärtom kan organiskt, "hemmagjort" innehåll om det går viralt, få en hög räckvidd och därmed i vissa fall ännu kraftfullare spridning än en stor reklamkampanj.

​

​

Hur gör man en reklamfilm?​

 

När ett företag vill göra en reklamfilm börjar det oftast med ett behov att nå en målgrupp eller att bygga ett varumärke. Då kontaktar man exempelvis ett produktionsbolag som specialiserar sig på reklamfilm och content. En grundidé tas fram och ur den bearbetas ett manus och en storyboard. Man tittar på refferenser så kunden och produktionsbolaget är överens om vilket stil reklamfilmen ska ha.

När grunden är klar, så utforskar man vilken typ av miljö, så kallad "location" reklamfilmen ska spelas in i och ett team sätts ihop. Ofta i form av Producent, Regissör, Filmfotograf, B-foto, Gaffer (ljussättare) Mua (Make up artist) och ljudtekniker.

 

När en lyckad inspelning är klar, drar sig produktionsbolaget tillbaka till sin studio och påbörjar prostproduktionen. Först sorteras klippen upp efter kategori och vissa delar favoritmarkeras. När klippningen har skickats till kund och är godkänd, låser klipparen tidslinjen, vilket innebär att klippningen i största mån ska behållas som den godkänts av kunden. Efter det läggs eventuell ljuddesign och slutligen en color grade som ger projektet färg och lyfter filmen till nästa nivå.

​

Hur kan jag ha hjälp av en reklamfilm?

 

En reklamfilm ökar den digitala närvaron, bygger varumärke och förklarar en tjänst eller produkt. En reklamfilm kan såväl hjälpa dig att attrahera rätt målgrupp som att och dra in trafik till din hemsida och leda till sälj.

​

bottom of page